Anna Gabler

Sopraan Anna Gabler wordt wereldwijd geroemd voor haar lyrisch-dramatische zangstijl, die te horen is op de grootste operapodia zoals München, Wenen, Salzburg, Parijs of Dresden.

Een belangrijke rol voor de zangeres was die van Genièvre, die ze voor het eerst bracht in Chaussons Le Roi Arthur tijdens het Erl Festival. In het seizoen 2022-2023 speelt ze onder meer de rol van Gutrune in Gotterdämmerung onder leiding van Christian Thielemann in de Semperoper Dresden, en als sopraan in Penderickis Die Teufel von Loudon in de Bayerische Staatsoper.

Recent was ze te zien als: Freia (Das Rheingold), 3. Norn en Gutrune (Götterdämmerung) in Wagners Ring des Nibelungen in de opera van Parijs met dirigent Philippe Jordan; Esmeralda in Franz Schmidts Notre Dame op het Festival St. Gallen; Agathe (Freischütz), Chrysothemis (Elektra), Arabella en Capriccio-Gräfin in de Wiener Staatsoper; Eva (Die Meistersinger von Nürnberg) met dirigent Daniele Gatti op het Salzburg Festival en met Vladimir Jurowski op het Glyndebourne Festival; Ortlinde (Die Walküre) met dirigent Christian Thielemann en Senta in de kinderoperaproductie Der fliegende Holländer op het Bayreuth Festival; Leonore (Fidelio) en Carlotta (Die Gezeichneten) in Oper Köln; Senta (Der fliegende Holländer) in het Teatro Comunale Bolgona; Salome in het Stadttheater Klagenfurt  - dat verkozen werd tot operaproductie van het jaar in Oostenrijk - en in het Nationaltheater Mannheim; haar debuut als Female Chorus (The Rape of Lucretia) in het Theater Gießen en Gräfin Mariza in het Staatstheater Karlsruhe.

De zangeres werd geboren in München en was al snel in de Bayerische Staatsoper te vinden. Ze begon in het kinderkoor van de opera, maar bracht er ook al hoofdrollen zoals Gutrune in Götterdämmerung onder leiding van Kirill Petrenko. Voor die rol kreeg ze in 2012 de Prijs van het Bayerische Staatsoper Festival. Ze werd vast lid van de operagezelschappen in Düsseldorf en Nuremberg, en begon van daaruit haar internationale operacarrière. Die bracht haar de voorbije jaren op prestigieuze poda in Brussel, Parijs, Frankfurt, Hamburg, Dresden en Tokio. Ze werkte samen met beroemde operaregisseurs als Andreas Kriegenburg, Stefan Herheim, David McVicar, Christof Loy en Katharina Thalbach.

Op concertpodia was ze te horen in Mahlers Achtste Symfonie, Verdi's Requiem, Strauss' Vier Letzte Lieder, Brittens War Requiem, de Orchesterlieder van Joseph Marx en vele andere werken.