Christoph Prégardien

Rol
Gastdirigent

De Duitse tenor begon zijn zangcarrière als koorknaap in de dom van zijn geboortestad Limburg an der Lahn. Later studeerde hij zang bij Martin Gründler en Karlheinz Jarius in Frankfurt am Main, bij Carla Castellani in Milaan en Alois Treml in Stuttgart. Aan de Musikhochschule van Frankfurt volgde hij de liedklas van Hartmut Höll. Algemeen beschouwd als een van de vooraanstaande lyrische tenoren van vandaag werkte Christoph Prégardien al regelmatig samen met dirigenten als Riccardo Chailly, John Eliot Gardiner, Nikolaus Harnoncourt, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Ton Koopman, Gustav Leonhardt, Neville Marriner en Helmuth Rilling.

Zijn repertoire omvat zowel barokke, klassieke en romantische oratoria en passies, als twintigste-eeuwse werken van Britten, Killmayer, Rihm en Stravinsky. Christoph Prégardien wordt bijzonder gewaardeerd als liedzanger. Met zijn vaste begeleiders Adreas Staier en Michael Gees wordt hij uitgenodigd in de belangrijke muziekcentra wereldwijd. Als solist trad Prégardien op met de Berliner en de Wiener Philharmoniker, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Concertgebouworkest Amsterdam, de Academy of St. Martin in the Fields, het Philharmonia Orchestra London en het St. Louis Symphony Orchestra.

Als operazanger vertolkte Prégardien de rollen van Tamino (Die Zauberflöte, Mozart), Almaviva (Il Barbiere di Siviglia, Rossini), Fenton (Falstaff, Verdi), Ulisse (Il Ritorno d’Ulisse in patria, Monteverdi) en Don Ottavio (Don Giovanni, Mozart). In 2005 en 2006 vertolkte hij in de Opéra national de Paris de titelrol in Mozarts La Clemenza di Tito.

Prégardiens discografie omvat meer dan 130 titels met werk van Bach, Mozart, Mendelssohn, Handel, Monteverdi, Haydn, Britten en Schubert. Zijn opnames van Die schöne Müllerin en van Schwanengesang werden alom geprezen in de gespecialiseerde pers.

Ondertussen profileert Christoph Prégardien zich ook als dirigent. In 2012 leidde hij zijn allereerste Johannes Passion van Bach. Aan zet waren het Ensemble Le Concert Lorrain en het Nederlands Kamerkoor en een schare uitmuntende solisten, waarmee hij in een tiental beroemde Europese zalen (waaronder Concertgebouw Amsterdam, deSingel e.a. zijn opwachting maakte als dirigent. Ondertussen dirigeerde hij eveneens met groot succes Bachs Matthäus Passion ; opnieuw met Le Concert Lorrain maar deze keer met het Balthasar Neumann Chor (2015). Dit seizoen dan, 2017/2018, is het uitkijken naar het Weihnachtsoratorium, waarbij Christoph Prégardien opnieuw met Le Concert Lorrain in zee zal gaan. In het kader van deze tournee zal naast een schare topsolisten, ook het Dresdner Kammerchor van de partij zijn.