Jaap van Zweden

Rol
Gastdirigent

Het Koninklijk Concertgebouworkest, de Berliner en Wiener Philharmoniker, de Hong Kong Philharmonic en de beste Amerikaanse orkesten uit New York, Dallas, Chicago, Los Angeles en Cleveland: heel de wereld maakte al kennis met het fenomeen Jaap van Zweden. De ultieme bekroning kwam er in 2016 met de bekendmaking dat hij de nieuwe chef-dirigent van de New York Philharmonic werd vanaf 2018-2019, waar o.a. Gustav Mahler en Leonard Bernstein hem voorgingen. Antwerpen mocht tussen 2008 en 2011 genieten van zijn talent als chef van het Antwerp Symphony Orchestra.

Zinderende intensiteit, orkestrale adrenalinestoten en meeslepende overgave typeren hem, en niet alleen tijdens concerten: ‘Ik ga steeds voor 110% voorbereiding, zodat je 90% kan krijgen op een concert. Dat betekent dat ik totaal niet geloof in een dirigent die op de repetitie alles loslaat en op een concert plots iets tevoorschijn moet toveren.’ Zijn uitzonderlijke concerten bleven niet onopgemerkt: in 2012 werd hij uitgeroepen tot ‘Conductor of the Year’ door het muziektijdschrift Musical America en in Azië maakte hij dan weer furore met de allereerste uitvoeringen van Wagners Der Ring des Nibelungen in Hongkong. Een rasechte musicus is hij, al van voor hij op de bok stond. Als achttienjarig supertalent werd hij aangesteld als de jongste concertmeester ooit van het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij pakte prijzen met onder meer zijn opnames van Brahms’ vioolsonates en als aanvoerder tijdens de Negende symfonie van Mahler onder leiding van Bernstein, die al snel dirigerend talent ontdekte in de jonge violist. Buiten de concertzalen zetten Jaap en zijn vrouw Aaltje zich in voor kinderen met autisme met hun Stichting Papageno. Met muziektherapie, het Papageno Huis Laren en steun voor onderzoek bouwen ze al meer dan 20 jaar aan de ontwikkeling van kinderen met autisme.