Ludwig Wicki

Rol
Gastdirigent

Ludwig Wicki, afkomstig uit Luzern, Zwitserland, groeide op in een muzikale omgeving die beïnvloed werd door kerkelijke en volksmuziek. Als kind en jongvolwassene studeerde hij trombone en werd hij lid van het Luzern Symfonieorkest, waarna hij uiteindelijk zijn studie uitbreidde naar orkest- en koordirectie. Na enkele jaren aan de muziekschool in Bern vervolgde Wicki zijn opleiding in Dresden bij Cantor Martin Flämig en Pescara bij professor Donato Renzetti. In deze periode besteedde hij ook veel tijd aan kamermuziek en richtte hij het Luzerner Philharmonisch Messinkwintet op. Na het succes van de opnames van het ensemble die op radio en TV werden uitgezonden en op CD werden uitgebracht, werd Wicki uitgenodigd om met het Empire Brass Quintet te spelen in de Tanglewood Academy in Boston. Als baroktrombonist trad hij regelmatig op met verschillende historische instrumentenorkesten en ensembles, die zijn dirigentenaanpak verder onderbouwden. Wicki had het geluk samen te werken met grootheden als Andrew Parrott, Nikolaus Harnoncourt, Jeremy West en Simon Standage.

 

Als dirigent werkt Wicki graag met verschillende muziekgenres. In zijn rol als koormeester van de Luzerner Abdijkerkerkhofkerk bestrijkt hij een breed repertoire van Gregoriaanse gezangen tot hedendaagse heilige muziek, met een primaire focus op de klassieke koorwerken van Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert en Mendelssohn, of de barokmuziek van J.S. Bach of G.F. Händel, alsook de renaissancemeesters Palestrina, Monteverdi en Schütz. Hij leidt ook het Renaissance Ensemble "Il Dolcimelo", dat optreedt met historische instrumenten.

 

Wicki's jarenlange passie voor filmmuziek werd in 1999 vervuld met de oprichting van het 21st Century Orchestra. Dit professionele ensemble, geleid door Wicki als enige artistiek leider, biedt momenteel een reeks van meer dan 10 projecten per seizoen en gastoptredens in Londen, Parijs of New York. Het heeft partnerschappen ontwikkeld met gerenommeerde filmcomponisten, waaronder Howard Shore, Michael Giacchino, James Horner, Patrick Doyle, Randy Newman, Martin Böttcher en George Fenton. Het 21ste-eeuwse orkest begeleidt ook stille klassiekers van Charlie Chaplin en Buster Keaton en cultfilms zoals Nosferatu.

 

In 2008 leidde Wicki het orkest en koor van de 21st Century Orchestra in de wereldpremière van The Fellowship of the Ring in de KKL in Luzern. Dit was de allereerste vertoning van het eerste deel van de Lord of the Rings Trilogy met een live uitvoering van de originele soundtrack. In de daaropvolgende jaren voerde hij het werk uit in München, Washington (Wolftrap), Londen, Chicago, Amsterdam, Lyon, Sydney en andere grote stedelijke gebieden. De optredens in de Royal Albert Hall in Londen met de London Philharmonic en de Radio City Music Hall in New York met het 21st Century Orchestra waren de hoogtepunten van dit zeer succesvolle project, dat onder meer de wereldpremières van The Two Towers in 2009 en The Return of the King in 2010, onder leiding van Wicki, omvatte. In het lopende jaar regisseerde hij het orkest in de wereldpremière van Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, Dead Man's Chest, At World's End en On Stranger Tides. Hij dirigeerde ook de wereldpremières van Gladiator, Fantasia, Star Trek, Star Trek Into Darkness, The Parfume en Alice in Wonderland. In 2014 dirigeerde hij ook de opname van Michael Giacchino's score voor Jupiter Ascending in Abbey Road studios. 2015 volgde de Lord of the Rings Trilogy in het Lincoln Center in New York en de wereldpremière van Titanic in de Royal Albert Hall.

Wicki doceert kamermuziek en directie aan de conservatoria van Luzern en Bern. In 2007 werd hij door de stad Luzern geëerd voor zijn prestaties als musicus en pedagoog. In 2013 kreeg hij van het Global Thinkers Forum een Award for Excellence in Cultural Creativity.