Esther-Elisabeth Rispens

Esther-Elisabeth Rispens

Na haar klassieke opleiding zang stond Esther-Elisabeth Rispens op podia in onder meer België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië. In de zomer van 2019 vertolkte ze de hoofdrol in A pirate who does not know the value of Pi, een wereldcreatie van componiste Lucia Ronchetti tijdens het openingsconcert van de Biënnale Musica van Venetië. Ze werd geprezen om haar doorleefde interpretatie, haar scenische presence en haar uitzonderlijke stembereik.

Esther-Elisabeth Rispens wordt regelmatig gevraagd voor de creatie van nieuwe composities. Zo zong ze gedurende het IMPULS-Festival voor nieuwe muziek in Graz de premières van zes werken die geschreven werden door jonge componisten. Dit gebeurde in samenwerking met Andreas Fischer (Neue Vocalsolisten Stuttgart) en zangeres-componiste Agatha Zubel. Eind 2019 nam ze deel aan het Research Festival ‘Collaborations are more refreshing then new socks’ in Antwerpen en bracht zij een creatie van Paolo Galli. In juni 2020 is Esther-Elisabeth Rispens te horen in een project rond de figuur van Faust, samen met een houtblaaskwintet bestaande uit musici van het Antwerp Symphony Orchestra.

Esther-Elisabeth Rispens is medestichtster van het Nemø Ensemble (2017), een jong collectief dat eigentijdse en experimentele muziek in een nieuw en modern jasje steekt en waar ze als vaste zangeres aan verbonden is. Ondanks het prille bestaan van het ensemble  was het al te gast op podia van deSingel (Antwerpen) - samen met het Hermes Ensemble -, De Bijloke (Gent), en op de International Summer Course Darmstadt, samen met het Nadar Ensemble. Recent waren ze nog te horen met nieuw werk in Deinze, en in 2020 beëindigen ze hun periode als ‘Young Artists in Residence’ bij de School of Arts Gent met een spectaculaire, multimediale performance.

In 2020 lanceert zij samen met slagwerker Wim Pelgrims het nieuwe duo Goggles, met wie zij werken zal creëren van onder andere Thomas Smetryns en Michiel de Naegel.

Esther-Elisabeth Rispens stond al zeer vroeg op de scène. Na haar eerste stappen te hebben gezet in de kinderkoren van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel, zong ze op vijftienjarige leeftijd de hoofdrol van Captain in The Golden Vanity van Benjamin Britten in de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel. Kort daarna vertolkte ze de rol van Becky Tatcher in Tom Sawyer van David Miller (Ars Lyrica). Ook creëerde ze op jonge leeftijd het stuk A Romantic Environment van de Belgische componist Thomas Smetryns (Matrix).

Esther-Elisabeth Rispens studeerde Klassieke Zang aan de School of Arts Gent, waar ze onder leiding van Mireille Capelle in 2017 haar masterdiploma behaalde en in 2019 haar leraarsdiploma. Van 2014 tot 2018 volgde ze lessen bij docent Louis Landuyt, en op dit moment werkt ze samen met Donatienne Michel-Dansac (Parijs) en met Don Marrazzo (Amsterdam). Esther-Elisabeth Rispens nam eveneens deel aan diverse masterclasses en muziekfestivals als de International Summer Course Darmstadt (Duitsland), de Akademie für Zeitgenössische Musik in Luzern (Zwitserland) en de Abbaye de Royaumont (Frankrijk).