Francis Poulenc

  • 1899 Parijs - 1963 Parijs
  • behoorde tot de groep van zes componisten, ‘Les Six’, die een nieuwe weg in de Franse muziek zochten via eenvoud en speelsheid
  • schreef muziek die het midden houdt tussen de ondeugende ritmes van Stravinski, de sensuele melodieën van Fauré en de prettig gestoorde harmonieën van Satie
  • liet zich ook inspireren door jazzmuziek en de populaire chansons die hij oppikte in de Parijse cafés en cabarets van de jaren 1920
  • leverde met zijn talrijke liederen en liedcycli, van Le bestiaire tot Tel jour telle nuit, een belangrijke bijdrage aan het Franse lied
  • werd in de tweede helft van zijn carrière erg gelovig en componeerde veel religieuze (koor)muziek, maar schreef met Les dialogues des Carmélites ook een opera over een karmelitessenorde tijdens de Franse revolutie

Alles wat Francis Poulenc componeerde, bezit een verkwikkende sprankel die meteen een glimlach op je gelaat tovert. Geniet met volle teugen van deze joviale orkestwerken:

  • Orgelconcerto: Orgels zijn er niet alleen voor suffe kerkmuziek. Poulenc zet de pruik van Bach op en laat de orgelpijpen lekker tuffen en toeten in combinatie met strijkers en een setje pauken.
  • Concerto voor twee piano’s: Mozart in stereo, zo zou je deze muziek kunnen noemen. Poulencs meest populaire concerto is er eentje waarin twee vleugels elkaar uitdagen tot een wedstrijdje toonladders spelen.
  • Les biches: Poulencs doorbraakstuk voor de eminente impresario Sergej Diaghilev is een sprankelende, flirterige balletpartituur gebaseerd op de loszinnige ‘fêtes galantes’ van barokschilder Antoine Watteau.