Olivier Messiaen

  • 1908 Avignon - 1992 Parijs
  • studeerde orgel en compositie aan het Parijse conservatorium.
  • werd sterk beïnvloed door alternatieve toonsystemen, zoals oude kerktoonaarden.
  • ontwikkelde in de jaren 1930 een voorliefde voor onregelmatige ritmes en bedachtzame wisselingen in klankkleuren.
  • was als katholiek erg gelovig en componeerde veel muziek met een expliciet religieuze inslag.
  • maakte na de oorlog naam met het Quator pour la fin du temps, dat hij in gevangschap schreef.
  • trouwde na de oorlog met zijn leerlinge Yvonne Loriod, voor wie hij de monumentale pianocyclus Vingt regards sur l'enfant Jésus Christ schreef.
  • creëerde een systeem om tonen en ritmes te ordenen en legde zo de basis voor het serialisme, dat zijn leerling Pierre Boulez zou uitwerken.
  • was een volleerd kenner van vogels en verwerkte vaak vogelgeluiden in zijn muziek, zoals in Oiseaux exotiques of de pianobundel Catalogue d'oiseaux.
  • verenigde zijn liefde voor God en vogels in zijn opera Saint François d'Assise, over de dierenminnende monnik.

Messiaens orkestmuziek is bijzonder expressief en contrastrijk. Extreem snelle en ritmisch chaotische passages wisselen af met haast onbeweeglijke klankblokken. Het beluisteren waard:

  • Turangalîlasymfonie (de monumentale symfonie voor groot orkest, piano en ondes martinot waarin Messiaen zijn briljant gevoel voor klankkleur toont).
  • Chronochromie (het gruwelijk moeilijke orkestwerk waarin ritme primeert)
  • Des canyons aux étoiles (het monumentale pianoconcerto waarin Messiaen vanuit de grand canyon naar de sterrenhemel kijkt)