Prokofjev, enfant terrible

Vijftien leerlingen Woordkunst-Drama van Pius X gingen van 16 tot 20 november in de muziek van de Vijfde symfonie van Prokofjev op zoek naar de persoonlijkheid van de componist. Samen met kunstenaars Griet Herssens (beeld) en Inge Van Den Kroonenberg (klank) geven ze hun bevindingen en interpretaties daarvan vorm in klank- en beeldinstallaties.

Prokofjev kan met gemak een van de grootste componisten van de 20e eeuw genoemd worden. Hij kreeg de reputatie van enfant terrible omdat hij op het conservatorium geen blad voor de mond nam als het ging om composities van medestudenten, maar zelf geen enkele kritiek kon verdragen op zijn muziek.

Prokofiev noemt zijn Vijfde symfonie het hoogtepunt van zijn creatief leven. Hij wilde een hymne brengen aan de vrije en gelukkige mens, met zijn kracht en nobele geest.
Maar net zoals in zijn ander werk (en in zijn privéleven) wringt er onder de harmonie en lyriek een bitter kantje, iets dissonants.

De installaties van de jongeren worden op 15 en 16 januari 2016 tentoongesteld in deSingel, voor het concert en tijdens de pauze.

Prokofjev, enfant terrible is een project van De Veerman, het Antwerp Symphony Orchestra en Pius X.