Ray Chen

Ray Chen is een violist die herdefinieert wat het is om een klassieke muzikant te zijn in de 21e eeuw. Zijn media-aanwezigheid versterkt en inspireert het publiek dat van klassieke muziek houdt en hij bereikt miljoenen mensen door zijn ongekende online aanwezigheid. Hierdoor geeft Chen zijn opmerkelijke muzikaliteit door aan een wereldwijd publiek. Dat weerspiegelt zich in zijn engagement met de belangrijkste orkesten en concertzalen over de hele wereld.

 

Aanvankelijk kwam hij onder de aandacht via de Yehudi Menuhin (2008) en Koningin Elisabet (2009) wedstrijden, waar hij de eerste prijs won. Voorts heeft hij een profiel opgebouwd in Europa, Azië en de Verenigde Staten en zijn geboorteland Australië, zowel live als op disc. In de zomer van 2017, ondertekend bij Decca Classics, werd het eerste album van deze samenwerking met de London Philharmonic opgenomen als opvolger van zijn vorige drie veelgeprezen albums op SONY, waarvan het eerste ("Virtuoso") een ECHO Klassik Award ontving. Door de omschrijving als "één om naar te kijken" door de tijdschriften Strad en Gramophone, is zijn profiel uitgegroeid tot een van de 30 meest invloedrijke Aziaten onder de 30 jaar die op de Forbes-lijst staan, in de grote online tv-serie "Mozart in de Jungle", een meerjarig partnerschap met Giorgio Armani (die de cover van zijn Mozart-album met Christoph Eschenbach ontwierp) en optreedt op grote media-evenementen zoals de Bastille Day in Frankrijk (live tot 800.000 mensen), het Nobelprijsconcert in Stockholm (televisie-uitzending in heel Europa) en het BBC Pro Cyclische concert in Stockholm (televisie-uitzending in heel Europa).

 

"Het is moeilijk om iets nieuws te zeggen met deze beroemde werken, maar Ray Chen voert ze uit met het soort autoriteit dat hem in dezelfde categorie plaatst als Maxim Vengerov.” - CORRIERE DELLA SERA

 

Hij trad op met het London Philharmonic Orchestra, National Symphony Orchestra, Leipzig Gewandhausorchester, Munich Philharmonic, Filarmonica della Scala, Orchestra Nazionale della Santa Cecilia en Los Angeles Philharmonic. Aankomende debuten zijn onder andere de SWR Symphony, San Francisco Symphony, Pittsburgh Symphony, Berlin Radio Symphony en Bavarian Radio Chamber Orchestra. Hij werkt met dirigenten als Riccardo Chailly, Vladimir Jurowski, Sakari Oramo, Manfred Honeck, Daniele Gatti, Kirill Petrenko, Krystof Urbanski, Juraj Valcuha en vele anderen. Van 2012-2015 woonde hij in het Dortmund Konzerthaus en zal in 17/18 een "Artist Focus" worden met de Berlijnse Radio Symfonie.

 

Zijn aanwezigheid op sociale media maakt van Ray Chen een pionier in de interactie van een kunstenaar met zijn publiek, waarbij hij gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden van de moderne technologie. Zijn optredens en interacties met muziek en muzikanten worden onmiddellijk en op een eigentijdse en verstaanbare manier verspreid onder een nieuw publiek. Hij is de eerste muzikant die is uitgenodigd om een lifestyle blog te schrijven voor de grootste Italiaanse uitgeverij, RCS Rizzoli (Corriere della Sera, Gazzetta dello Sport, Max). Hij was te zien in het tijdschrift Vogue en brengt momenteel zijn eigen ontwerp van vioolkoffer uit voor de industriële fabrikant GEWA. Zijn inzet voor muziekeducatie staat voorop en inspireert de jongere generatie muziekstudenten met zijn serie zelfgemaakte video's waarin komedie en muziek worden gecombineerd. Door zijn online promoties zijn optredens regelmatig uitverkocht en trekt hij een geheel nieuwe doelgroep naar de concertzaal.

 

Geboren in Taiwan en opgegroeid in Australië, werd Ray op 15-jarige leeftijd toegelaten tot het Curtis Institute of Music, waar hij studeerde bij Aaron Rosand en werd ondersteund door Young Concert Artists. Hij speelt de 1715 "Joachim" Stradivarius viool in bruikleen van de Nippon Music Foundation. Dit instrument was ooit eigendom van de beroemde Hongaarse violist Joseph Joachim (1831-1907).