Ilse Swaab, compagnon van Antwerp Symphony

"Zonder muziek verliest Antwerpen haar hartslag"

Het Antwerp Symphony Orchestra schittert dankzij zijn publiek. Behalve onze abonnees en trouwe concertbezoekers mogen we ook rekenen op een groot aantal Vrienden, Compagnons en Mecenassen, die het mogelijk maken om met klassieke muziek een zo breed mogelijk publiek te ontroeren en inspireren. Samen vormen zij een onmisbare community die onze werking draagt en versterkt.

Een van hen is Ilse Swaab-Lievens, al jarenlang een vertrouwd gezicht in de Koningin Elisabethzaal. Waar ze het orkest eerst als Vriend steunde, koos ze in 2023 voor een nauwere band als Compagnon. In die rol geniet ze van exclusieve voordelen, maar vooral van de kans om haar liefde voor muziek nog intenser te beleven. Wij gingen met haar in gesprek over wat het Antwerp Symphony Orchestra voor haar betekent.

Wat heeft je ertoe aangezet Compagnon te worden?

“Ik koos ervoor om Compagnon te worden omdat ik het belangrijk vind om een extra steentje bij te dragen. Het Antwerp Symphony Orchestra heeft me al zoveel mooie uren bezorgd, dat ik uit erkenning en dankbaarheid graag iets terugdoe. Daarnaast spelen mijn passie voor muziek en mijn bewondering voor de musici een grote rol.”

“Voor mij voelt het bijzonder om een orkest uit mijn eigen stad te kunnen steunen. Dat is een bron van trots die ik graag help uitdragen. Zonder muziek zou Antwerpen haar hartslag verliezen, daarom steun ik het orkest met plezier. Muziek is niet alleen ontspanning, maar ook cultureel erfgoed dat we moeten bewaren en koesteren. Het Antwerp Symphony Orchestra draagt bij aan de uitstraling van Antwerpen en versterkt tegelijk de reputatie van Vlaanderen in binnen- en buitenland. Die internationale allure vind ik persoonlijk erg belangrijk.”

“Met onze steun maken we mogelijk dat er middelen zijn voor repetities, instrumenten, gastdirigenten, nieuwe werken en internationale tournees. En het fiscaal voordeel dat eraan verbonden is, maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker om mijn engagement waar te maken.”

“Bovendien vind ik het belangrijk dat ook de jeugd niet vergeten wordt: via speciale voorstellingen en zelfs DJ-optredens na sommige concerten zorgt het orkest ervoor dat muziek aantrekkelijk blijft voor toekomstige generaties. Dat raakt me erg persoonlijk. Mijn steun is dus ook een uiting van dankbaarheid, omdat het orkest me steeds weer nieuwe muziek laat ontdekken en mijn horizon verbreedt.”

Wat is je mooiste herinnering bij het orkest?

“Het klinkt misschien vreemd, maar mijn mooiste herinnering situeert zich tijdens de coronaperiode. Toen besefte ik pas echt wat muziek kan betekenen. Terwijl zoveel stilviel, mochten de concerten gelukkig toch doorgaan, en dat gaf houvast. Ik vermoed dat dit niet alleen voor het publiek, maar ook voor de musici bijzonder belangrijk was — zowel mentaal als financieel.”

“De grote Koningin Elisabethzaal voelde op dat moment dubbel aan: groots zoals altijd, maar tegelijk schrijnend door al die lege plaatsen. Een indrukwekkende herinnering die me nog meer heeft doen beseffen hoe essentieel het orkest is.”

Hoe zou je de sfeer omschrijven in de Elisabethzaal voor iemand die er nog niet geweest is?

“De Koningin Elisabethzaal ademt grandeur, maar tegelijk voel je je er meteen welkom. De akoestiek is werkelijk uitzonderlijk: elke noot klinkt helder en vol, waardoor de muziek helemaal tot zijn recht komt. Ook de zichtlijnen zijn uitstekend, waar je ook zit heb je een goed uitzicht op het orkest.”

“De zaal is modern en comfortabel, maar behoudt tegelijk haar klassieke uitstraling. Daarnaast maken de vriendelijke en behulpzame medewerkers de ervaring extra aangenaam. De intieme sfeer ervaar ik vaak extra sterk omdat ik meestal een plaats op de derde of vierde rij probeer te bemachtigen – hopelijk zijn die na dit artikel nog steeds beschikbaar. Gelukkig heb je als Compagnon het voordeel dat je extra vroeg je plaatsen kan kiezen. Een luxeprobleem dat ik er met plezier bijneem!”

Beleef je de concerten graag alleen, of liever in gezelschap?

"Ik betrek graag familie en vrienden bij mijn concertbezoek. Ik vertel over de concerten en probeer hen te enthousiasmeren. Vaak koop ik extra plaatsen, zodat ik vrienden of familie kan meenemen. Door de vele bezoeken per jaar leren ook zij de leden van het orkest beetje bij beetje kennen. Het is altijd fijn om samen van de muziek te genieten en die ervaring te delen. Zo kunnen ook de mensen die met mij meegaan tijdens het concert even de dagelijkse stress of zorgen vergeten.”

Eén droomconcert van het Antwerp Symphony Orchestra, hoe zou dat er voor jou uit zien?

"Wat een ongelooflijk moeilijke opgave! Ik zou graag al mijn lievelingsartiesten aan bod laten komen, mijn lievelingsinstrument en een ode aan hedendaagse muziek door mijn lievelingsorkest. Beethovens Vierde pianoconcerto mag uitgevoerd worden met Boris Giltburg aan de piano. Daarna het Celloconcerto van Kabalevski, en afsluiten doen we met Thomas Larchers Tweede symfonie. Een droom!”

Naar welk écht concert kijk je bijzonder uit?

“De verleiding is natuurlijk groot om een lijstje te maken van alle topconcerten; de gulzigheid neemt de bovenhand. Ik ben bijvoorbeeld altijd erg benieuwd naar de wereldpremières die op het programma staan. Maar aangezien ik al jaren een fan ben van Mahler, is de keuze voor mij vanzelfsprekend: de uitvoering van Mahlers Tweede symfonie met dirigent Osmo Vänskä. Zelf ben ik lid van de Gustav Mahler Stichting Nederland, dus op 29 november ben ik er zonder twijfel bij in de Koningin Elisabethzaal.”

“Ik breng graag nog een aantal toekomstwensen voor het orkest uit. Eerst en vooral verbondenheid en liefde voor muziek: laat ons blijven investeren in kwaliteit, diversiteit en passie met vertrouwen en ambitie voor de toekomst. En tot binnenkort in onze geliefde zaal!”

 

tekst: Jo Wyers

Mettez-moi sur la liste d'attente

Liste de favoris