Kenza Koutchoukali

Kenza Koutchoukali (1988) is regisseur van opera en muziektheater. In haar werk zoekt Kenza naar the fantastic dimension of reality: realiteit weerspiegelt diversiteit en diversiteit is de krachtigste bron van culturele ontwikkeling en artistieke innovatie.

Met de opera All Rise! (2015-2016) van componist Jan-Peter de Graaff ontdekte ze de waarde en het plezier van werken met componisten en hedendaagse muziek. Ze volgde een talentontwikkelingstraject bij De Nationale Opera in Amsterdam en Parijs, waar ze regisseurs als Claus Guth, Lotte de Beer en Romeo Castellucci assisteerde bij nieuwe operacomposities. In seizoen 2018-2019 was Kenza verbonden aan het Kameroperahuis (KASKO). Afgelopen jaren werkte ze met componisten als Anne-Maartje Lemereis, Jan-Peter de Graaff, Leonard Evers en Mathilde Wantenaar, aan verschillende vormen van opera en muziektheater. Na de kindervoorstelling Goud! (Evers), een coproductie van De Nationale Opera en Opera Zuid, maakte ze haar debuut op het grote toneel met de voorstelling How Anansi freed the stories of the world (Neo Muyanga, Maarten van Hinte en Shailesh Bahoran). Haar locatievoorstelling Bluebeard’s Castle (Bartók) met Antony Hermus getuigde van een diepe menselijkheid en kreeg een eervolle vermelding in de ‘Opera van het jaar’ nominaties van 2022 van Operamagazine.

Tijdens seizoen 2023-2024 presenteert ze de nieuwe kameropera Elektrische Fische van componist Hannah Eisendle voor de Wiener Staatsoper, evenals Tom Johnsons The Four Note Opera tijdens het Opera Forward Festival in Amsterdam. Momenteel werkt ze met componist Bushra El-Turk aan een nieuwe productie voor De Nationale Opera en het Amsterdam Andalusisch Orkest.