Geschiedenis

Al sinds het begin van de negentiende eeuw is er een lange traditie van filharmonische verenigingen in Antwerpen. De oudste voorloper, de Société Royale d’Harmonie d’Anvers, werd opgericht in 1814. Meer bekend zijn wellicht het orkest van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde en de Maatschappij der Nieuwe Concerten. Die laatste, opgericht onder leiding van Lodewijk Mortelmans, nodigt wereldsterren als Gustav Mahler, Richard Strauss, Sergej Rachmaninov en Pablo Casals uit voor concerten in de Grote Feestzaal van de Zoo.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt het stil in Antwerpen. De bestaande orkesten verdwijnen van het toneel en de meeste concertruimtes raken tijdens de oorlog beschadigd. Enkel het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera blijft spelen.

De Philharmonie

In november 1955 wordt daarom De Philharmonie opgericht. Onder leiding van Gaston Ariën vinden de eerste repetities plaats. Een jaar later, op 10 december 1956, speelt het orkest z’n allereerste concert. Tijdens de jaren zestig kent De Philharmonie een periode van bloei. Daar hebben de komst van de eerste chef-dirigent Eduard Flipse én de opening van de Koningin Elisabethzaal alles mee te maken. Het orkest beschikt eindelijk over een waardige concertzaal.

Royal Flemish Philharmonic

Vanaf het einde van de jaren 80 vindt het orkest steeds meer z’n eigen plek, met twee belangrijke Antwerpse podia: de Koningin Elisabethzaal en De Singel. Werken van Vlaamse hedendaagse componisten als Luc Brewaeys, Luc Van Hove en Wim Henderickx staan hoog op de agenda. In 1998 start Philippe Herreweghe als artistiek directeur. Hij is sindsdien vast verbonden aan het orkest. De groeiende internationale belangstelling voor het orkest vertaalt zich in 2002 in een nieuwe naam: Royal Flemish Philharmonic, maar ook beter gekend als deFilharmonie. Jaap van Zweden wordt in 2008 aangesteld als chef-dirigent, Martyn Brabbins als vaste gastdirigent en Philippe Herreweghe als hoofddirigent. Hiermee ontstaat een solide artistieke basis voor het orkest.

In 2016 neemt het Antwerp Symphony Orchestra zijn intrek in zijn eigen residentie: de nieuwe, gouden Koningin Elisabethzaal.

Eigen residentie: de gouden Koningin Elisabethzaal

In 2011 wordt, met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en na overleg met de Vlaamse Bouwmeester, beslist om een nieuwe Koningin Elisabethzaal te bouwen met deFilharmonie als residentieorkest. Na enkele jaren van verbouwingen wordt in november 2016 de nieuwe, gouden Koningin Elisabethzaal geopend door Koningin Mathilde. DeFilharmonie speelt vier tot de nok verkochte openingsconcerten. Vanaf dan repeteert, concerteert en maakt het orkest opnames in de nieuwe, gouden Elisabethzaal.

Antwerp Symphony Orchestra

De nieuwe concertzaal met internationale allure vormt de aanleiding voor een nieuwe naam van het orkest: het Antwerp Symphony Orchestra. Met zijn thuisbasis in de Koningin Elisabethzaal versterkt het orkest de internationale uitstraling van Antwerpen als concert- en cultuurstad. Sinds seizoen 2017-2018 ontvangt het Antwerp Symphony Orchestra verschillende internationale toporkesten in zijn residentie, zoals het Budapest Festival Orchestra, de Filarmonica della Scala en de Wiener Philharmoniker. Het orkest breidt zo het internationale symfonische aanbod in Antwerpen uit met een topselectie van concerten die complementair zijn aan het eigen programma, en zet de Koningin Elisabethzaal verder op de wereldkaart als prestigieuze concertzaal voor concertervaringen op topniveau.

Elim Chan is sinds 2019 de twaalfde chef-dirigent van Antwerp Symphony. Samen met eredirigent Philippe Herreweghe en dirigent emeritus Jaap van Zweden vormt ze een triumviraat dat verder bouwt aan de artistieke toekomst van het orkest.  

Wie we zijn